Hoe zorg je dat je website in ChatGPT vindbaar is?

Houd je je voor je bedrijf ook maar een beetje met online marketing bezig, dan kun je het bijna niet gemist hebben: AI is hot en happening! En omdat steeds meer mensen als ze iets willen weten via ChatGPT zoeken, verandert er een hoop aan SEO. Of nou ja, ‘verandert’ is een groot woord. Eigenlijk moet je het zien als een toevoeging. SEO is nog steeds belangrijk, maar GEO is dat nu ook. Wat is GEO? En hoe zet je het in voor je website? Dat lees je in dit artikel.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization. Dit is geen vervanging voor, maar een toevoeging aan je bestaande SEO-campagne.

Met SEO focus je onder andere op:

  • Technische SEO en gebruikerservaring: zorg voor een snelle, veilige en mobielvriendelijke website.
  • Sterke content en zoekwoordoptimalisatie: publiceer unieke content die past bij wat je bezoekers zoeken, met passende interne links.
  • Autoriteit en backlinks opbouwen: verzamel verwijzingen van externe websites.
  • Resultaten meten en verbeteren: gebruik tools zoals Google Search Console en Analytics om je prestaties te volgen en bij te sturen.

Heb je dit allemaal op orde, dan heb je in principe al veel raakvlakken met GEO. Sterke content die aansluit op de zoekintentie van je doelgroep is bijvoorbeeld heel belangrijk. Maar wil je je naast ‘klassieke’ SEO ook op GEO storten, dan zijn er een paar extra punten om rekening mee te houden:

  • AI-crawlers: zorg dat AI-crawlers je content begrijpen. Hiervoor is het belangrijk dat al je content leesbaar is in de HTML van je website. Gebruik geen JavaScript!
  • Menselijke content en zoektermoptimalisatie: je content moet nog steeds uniek zijn, maar let er ook op dat je echt schrijft zoals je praat. Aan AI stellen mensen daarnaast vooral vragen of leggen ze uit waarom ze iets nodig hebben. Daarom zijn lange zoektermen belangrijk. Maak van je kopje bijvoorbeeld een vraag die iemand kan stellen. Niet ‘SEO vs. GEO’, maar ‘wat zijn de verschillen tussen SEO en GEO?’
  • Recente content en trends: reageer zo snel mogelijk op trends in je branche. Stel, jij hebt een fietsenwinkel en morgen worden fatbikes opeens verboden. Plaats dan meteen een blog. AI houdt van nieuwe content.
  • Brandmentions opbouwen: niet alleen links van externe websites zijn belangrijk, het is ook goed als de naam van je bedrijf alleen al wordt genoemd.

Bestaan er ook GEO-specialisten?

Als je als bedrijf je SEO wilt uitbesteden, kun je bij duizenden online marketingbureaus terecht. Maar GEO is nog redelijk nieuw. Waar moet je nu zijn? Het beste kun je aankloppen bij een bureau waar de specialisten precies weten hoe ze SEO niet vervangen, maar aanvullen met GEO. Daarom raden we Semwerkt in Hoorn aan. Dit online marketingbureau houdt zich constant bezig met de ontwikkelingen van AI en helpen je graag in zowel klassieke zoekmachines als Generative Engines (AI) beter vindbaar te worden. Wacht daarom niet langer en neem contact op met de specialisten van Semwerkt!

0 Shares:
Relevant